Budowa spycharki
Budowa spycharki gąsienicowej
Główne podzespoły spycharki gąsienicowej to:
podwozie gąsienicowe,
rama główna,
nadwozie,
układ napędowy,
hydraulika układu napędowego,
osprzęt roboczy,
hydraulika układu roboczego.
Podwozie gąsienicowe
Podwozie składa się z dwóch ram trakcyjnych o konstrukcji skrzynkowej, które wyposażone są w rolki jezdne, rolki podtrzymujące, koła napinające, koła łańcuchowe, łańcuchy gąsienicowe z płytami gąsienicowymi. Ramy trakcyjne osadzone są na czopach wałów mocowanych do tylnej części ramy głównej oraz do wahliwej belki
stabilizatora.
Rama główna
Rama główne jest to jednolita konstrukcja spawana, utworzona przez połączenie ramy przedniej i tylnej. Do ramy przykręcone zamontowane są: chłodnice, silnik, przekładnia hydrokinetyczna (zmiennik momentu), skrzynia biegów, przekładnie boczne i elementy nadwozia.
Nadwozie
W skład nadwozia wchodzą: osłony boczne, dach silnika, błotniki, zbiornik paliwa, skrzynka akumulatorów, zbiornik układu hydraulicznego, kabina z klimatyzacją, pulpity, zewnętrzna osłona ROPS (ang. Roll Over Protection Structure).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
Fachowy sprzęt na placu budowy
Maszyny budowlane to w praktyce mocno urozmaicony sprzęt, w zależności od tego jakie funkcje i zadania ma spełniać. Decyduje o tym oczywiście specyfika poszczególnych prac budowlanych. Do tych najczęściej spotykanych zalicza się chociażby produkcję konkretnych materiałów jak m.in. produkcję mieszanki betonowej. Do jej przygotowania przydają się różnego rodzaju maszyny takie jak zgarniarki, czy betonowozy. Oczywiście w praktyce roboty budowlane są znacznie bardziej urozmaicone. Mogą być to także różnego rodzaju roboty ziemne czy montażowe. Każdorazowo niezbędny jest dostęp do fachowego sprzętu, który może obsługiwać jedynie doświadczony operator maszyn. W przeciwnym wypadku dość szybko może być potrzebna naprawa maszyn budowlanych, a prace będą przebiegać mozolnie lub mało efektywnie.
Podział spycharek ze względu na zastosowany ciągnik
Podział spycharek
Podział spycharek ze względu na zastosowany ciągnik
gąsienicowe
kołowe
z ramą sztywną
przegubową
Rodzaje spycharek ze względu na lemiesz
czołowe (lemiesz ustawiony prostopadle do kierunku ruchu)
bocznie przechylne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku jazdy)
segmentowe (na końcach lemiesza montowane dodatkowe ściany boczne)
czołowe skośne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie poziomej)
specjalne (z koszem zasypowym, karczowniki, z dodatkowymi układami regulacji, ze ślimakiem wzdłużnym, układem wibracyjnym lub impulsowym)
skośne (lemiesz ustawiony bokiem do kierunku jazdy, umożliwia boczne przemieszczanie urobku)
uniwersalne (możliwość ustawienie lemiesza w pozycjach skośnej, czołowej i przechylonej)
Podział spycharek ze względu na sposób sterowania lemieszem
hydrauliczne
mechaniczne
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka